Na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, jedynym narzędziem umożliwiającym dotarcie do treści o potrzebnej zawartości były katalogi stron internetowych. Gromadziły one odsyłacze do ciekawych serwisów i dzieliły w obrębie działów o określonej tematyce. Równolegle ze wzrostem popularności serwisów wyszukiwawczych, takich jak Google, katalogi traciły na znaczeniu i internauci coraz mniej chętnie sięgali do nich w celu pozyskania interesujących ich zasobów. Myślano, że nastąpił kres katalogów.
Jednakże nieoczekiwanie nastało odrodzenie katalogów. Zaczęły one powstawać w błyskawicznym tempie. Wbrew przeciwnościom ich zabójca, czyli wyszukiwarki, stał się nagle motorem spektakularnego rozwoju. Wszystko za sprawą mechanizmu Google, który ustala popularność serwisów w rezultatach wyszukiwania na podstawie ilości odsyłaczy, które wiodą do danej domeny z innych miejsc w sieci. Właściciele stron, zapalczywie szukając metod na pozyskanie dodatkowych odnośników zauważyli jak świetnie katalogi stron sprawdzają się w tej roli. Zgłaszając prywatną stronę do katalogów, dostajemy cenne stałe odsyłacze, a te z kolei podwyższają pozycję w wyszukiwarkach.
Na dzień dzisiejszy katalogi tworzone są przede wszystkim z troską o mechanizmach indeksujących Google i pozycjonerach e-biznesów, którzy dodają w nich swoje hiperłącza. Nieczęsto korzystają z katalogów prawdziwi internauci poszukujący konkretnej treści. Im silniejszy katalog, tym więcej wart jest wpis w nim. Kreuje to bardzo dobrą okazję do zarobku dla posiadaczy katalogów, dlatego coraz więcej z nich inkasuje płatności za moderację stron. Niestety, nie zawsze opłata taka jest proporcjonalna do realnej wartości linka.
W jaki sposób więc poznać katalog, który rzeczywiście jest wart swojej ceny? Jak pokazują wyniki sondy przeprowadzonej wśród społeczności najpopularniejszego rodzimego forum o marketingu internetowym, specjaliści kierują uwagę zwłaszcza na liczbę hiperłączy, które prowadzą do określonego katalogu. W tym celu posługują się najczęściej programem Ahrefs.com. Następnym czynnikiem jest wiek adresu oraz samego katalogu. Oprócz publicznie osiągalnej daty rejestracji domeny, dobrze sięgnąć do archiwum Archive.org i sprawdzić, co wcześniej funkcjonowało pod tym adresem i od jakiego czasu pod daną domeną działa katalog. Na kolejnym miejscu uplasował się PageRank. Wartość ta jest maksymalnie istotna dla mniej doświadczonych pozycjonerów, którzy uznają ją za jedyny determinant jakości katalogu.